Sankcja kredytu darmowego jest swego rodzaju karą dla banków za naruszenie praw konsumentów w zakresie informacyjnym i nadmiernego naliczania kosztów. Dotyczy ona pożyczek bądź kredytów na tzw. cele konsumpcyjne w kwocie do 255 550 zł. Sprawdź, które banki stosowały w swoich umowach niedozwolone zapisy.
Sankcja kredytu darmowego – korzyści dla kredytobiorców
Najważniejszą korzyścią z tytułu sankcji kredytu darmowego jest obniżenie kosztów kredytowych. Zwrot kosztów kredytowych dotyczy m.in. opłat, prowizji i odsetek naliczanych przez podmiot udzielający kredytu gotówkowego. W sytuacji wykrycia, że banki zawarły w umowie kredytu gotówkowego błędy, konsumenci uzyskują realną korzyść. Po prawomocnym wyroku sądu mogą spłacać wyłącznie sam kapitał udostępniony w ramach zawartej umowy. Sankcja kredytu darmowego jest niezmiernie uciążliwa dla instytucji udzielającej kredytu. Niezachowanie ustawowych wymagań pozbawia kredytodawcę wszelkiego wynagrodzenia za świadczoną usługę.
Kto może skorzystać z sankcji kredytu darmowego?
Z sankcji kredytu darmowego mogą skorzystać konsumenci, którzy zawarli umowę kredytową:
- na cel konsumpcyjny w kwocie do 255 550 zł bądź cel związany z remontem domu lub mieszkania na kwotę wyższą,
- niezabezpieczoną hipoteką,
- niezwiązaną z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową.
Sankcja kredytu darmowego w przypadku kredytu spłaconego
Banki, które udzieliły kredytu gotówkowego na niedozwolonych zasadach muszą liczyć się z koniecznością zwrotu opłat dodatkowych, prowizji i odsetek. W sytuacji, gdy kredyt został całkowicie spłacony, konsument jest uprawniony do odzyskania całości uiszczonych odsetek kapitałowych oraz dodatkowych kosztów kredytu. Kredytobiorcy, którzy zakończyli spłacanie kredytu mają rok od dnia zakończenia spłaty na złożenie oświadczenia do banku.
Sankcja kredytu darmowego – banki
Poniżej lista banków udzielających kredytów konsumenckich gotówkowych, których umowy kwalifikują się do sankcji kredytu darmowego:
- Bank PEKAO S.A.,
- Bank PKO BP S.A.,
- Millenium Bank S.A.,
- Santander Consumer Bank S.A.,
- Alior Bank S.A.,
- Bank Pocztowy S.A.,
- VeloBank S.A.,
- SGB-Bank S.A. (Spółdzielcza Grupa Bankowa),
- Bank Spółdzielczy,
- BNP Parbias Bank Polska S.A.,
- mBank S.A.,
- ING Bank Śląski S.A.,
- Nest Bank S.A.,
- Credit Agricole Bank Polska S.A.,
- Plus Bank S.A.,
- SKOK im. Franciszka Stefczyka z/s w Gdyni.
Co ważne, możesz wystąpić z SKD również, jeśli zaciągnąłeś zobowiązanie finansowe wobec instytucji innych niż banki, np.:
- Szybka Gotówka,
- Vivus,
- Provident.
Jakie błędy w umowach zawierają banki?
Najczęstsze błędy występujące w umowach zawieranych w powyżej wymienionych bankach dotyczą:
- doliczania kosztów prowizji banku do kwoty udzielonego kredytu,
- niewskazania w treści umowy daty wypłaty kredytu – wtedy banki samodzielnie mogą wybrać datę udostępnienia środków,
- niewskazania informacji o prawie otrzymania na wniosek w każdym czasie bezpłatnego harmonogramu spłaty kredytu,
- nieprawidłowego wskazania rzeczywistej stopy oprocentowania (RRSO),
- niewskazania wszystkich założeń przyjętego wyliczenia RRSO,
- nietransparentne opisanie klauzuli zmiennego oprocentowania,
- braku poinformowania konsumenta o proporcjonalnym obniżeniu całkowitego kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu.
Doliczenie przez banki kosztów prowizji za udzielenie kredytu / pożyczki do kwoty kredytu w umowie wiąże się z podwyższeniem RRSO. Nie będzie ono wtedy odpowiadać rzeczywistej wartości.
Powyższe błędy wiążą się z tym, że konsument nie jest w stanie samodzielnie zweryfikować wszelkich założeń umowy związanych z jego odpłatnością. Banki natomiast otrzymują dużą swobodę w zakresie zmian oprocentowania i innych założeń kredytowych.
Najlepszym rozwiązaniem w sytuacji posiadania kredytu / pożyczki w jednym z wyżej wymienionych banków jest przekazanie umowy do analizy Kancelarii Nowak, Dyś i Wspólnicy, która to dokona weryfikacji umowy pod kątem sankcji kredytu darmowego. Specjaliści z naszej Kancelarii mają bogate doświadczenie w udzielaniu pomocy konsumentom w walce z nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez banki.
Autorka artykułu: adwokat Magdalena Dulemba-Majczak
Bądź na bieżąco, obserwuj profile Kancelarii w social mediach.